Tarta Tatin

Tarta tatin to kolejna (obok cytrynowej) bardzo popularna francuska tarta. Ta tarta jest przykładem tego, iż jedne z  najlepszych kreacji kulinarnych pochodzą z pomyłek lub błędów w kuchni. Być może niektórzy z Was słyszeli co nie co o przypadku, który tworzy jej historię... Tarta tatin jest do dnia dzisiejszego daniem popisowym Hotelu Tatin, który pod koniec XIX wieku prowadziły siostry Tatin. Jedna z nich Stephanie była odpowiedzialna za jedzenie w restauracji hotelowej. Pewnego dnia przygotowując tartę najpierw omyłkowo wyłożyła patelnie jabłkami, a dopiero później przykryła ciastem. Goście byli zachwyceni, tym bardziej, że podała ciasto na ciepło.
Muszę Wam powiedzieć, że kiedy zdejmowałam patelnie widok tarty wprawił mnie w zadowolenie i radość. Wyglądała cudnie. Smakiem również mnie urzekła. Jest naprawdę wyśmienita! Szczególnie wtedy kiedy jest ciepła i towarzyszy jej bita śmietana :) Recepturę zaczerpnęłam z tej strony. Polecam gorąco!




Składniki na ciasto:
  • 125 g masła
  • 200 g mąki
  • szczypta soli
  • 1 łyżka cukru
  • lodowata woda

Składniki na nadzienie:
  • 1 kg twardych kwaskowatych jabłek
  • 125 g cukru
  • 125 g masła (100 g będzie wystarczające)


Z mąki, masła, soli i cukru zagnieść kruche ciasto, jeśli będzie suche dodać trochę wody (ja dodałam 4 łyżki). Ciasto zawinąć w folię i wstawić na 1 - 2 godziny do lodówki. Na patelni lub w formie do pieczenia rozpuścić masło, zasypać cukrem i skarmelizować. Uwaga: nie mieszać w trakcie rozpuszczania! Obrane i pokrojone na pół jabłka (kroiłam w ćwiartki, bo jabłka z których korzystałam były duże) dodać do karmelizującego się cukru i ułożyć dość ciasno. Piec w piekarniku przez 15 - 20 minut w temperaturze 180 stopni C lub smażyć na patelni pod przykryciem (ja robiłam wszystko przy użyciu patelni). Jabłka powinny mieć złoty kolor. Nie mieszać ich zbyt często, żeby się nie rozpadły. Jabłka zdjąć z ognia. 
Schłodzone ciasto rozwałkować na krążek trochę większy niż średnica patelni. Ciasto ułożyć na jabłkach, brzegi zawinąć do środka. Odkręcić rączkę patelni. Tartę wstawić do nagrzanego piekarnika na 180 stopni C i piec około 30 minut do złotego koloru. 
Po upieczeniu odstawić na kilka minut, nakryć dużym talerzem i obrócić do góry dnem. Zdjąć patelnie. Może się zdarzyć, że jakaś ćwiartka jabłka odklei się od całości, wtedy spokojnie można umieścić ja z powrotem. Powinna dokleić się do całości. Podawać jeszcze ciepłą z bitą śmietaną lub gałką lodów waniliowych :)


SMACZNEGO :)


Komentarze

Popularne posty