Kluski frankońskie

Świat kuchni uwielbiam między innymi za to, że jeszcze wiele o nim nie wiem. Tym razem sięgnęłam po kluski kuchni niemieckiej z regionu Frankonii, którego nie mogłam zlokalizować w swojej wiedzy na temat obecnych landów niemieckich i nic dziwnego. Po zgłębieniu tematu okazało się, iż Frankonia to kraina historyczna Niemiec. Dziś stanowi część Bawarii, Badenii-Wirtembergii i  Turyngii, jednak jej kuchenne tradycje nadal żyją. Kluski frankońskie z wyglądu może przypominają knedle. W smaku są jednak wyrazistsze i pikantniejsze, a to przez dodatek gałki muszkatołowej. Grzanki w środku łagodzą jej aromat. Ja zdecydowałam podać się je jako piątkowe danie główne z dodatkiem podsmażonej cebuli, jednak myślę, że z sosem pieczarkowym wypadły by lepiej :) Można je oczywiście podać jako dodatek do dania, zamiast ziemniaków. Są ciekawą kompozycją smakową i na pewno jeszcze po nie sięgnę. Z podanego przepisu wyszło mi 13 dużych klusek, taką porcją powinny najeść się 2 - 3 osoby, w przypadku dania głównego ;) Recepturę znalazłam w tym miejscu.




Składniki:
  • 1, 2 kg ziemniaków
  • 50 g mąki ziemniaczanej
  • 30 g masła
  • 3 - 4 kromki chleba tostowego
  • 1 łyżka świeżo wyciśniętego soku z cytryny
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/4 łyżeczki pieprzu
  • 1/2 - 3/4 łyżeczki gałki muszkatołowej


800 g ziemniaków ugotować w osolonej wodzie. Resztę obrać i zetrzeć na tarce jak na placki ziemniaczane, wymieszać z sokiem z cytryny, dobrze odcisnąć (najlepiej przez płótno) i włożyć do miski. Ugotowane ziemniaki przecisnąć przez praskę i umieścić w misce ze startymi ziemniakami. Dodać sól, pieprz, gałkę
Z chleba ściąć skórki, środek pokroić w kostkę i usmażyć na maśle grzanki.
Ciasto wyłożyć na posypaną mąką ziemniaczaną stolnicę, uformować wałek i  podzielić go na ok 12 części (ja nabierałam masę w dłonie). W każdej części zrobić wgłębienie, włożyć parę grzanek i uformować kulę.

Pozostałą mąkę ziemniaczaną rozmieszać w 125 ml zimnej wody, dodać do dużego garnka z wrzącą osoloną wodą. Zabezpiecza to przed rozpadaniem się klusek. Każdą z klusek ostrożnie zanurzyć w gotującej się wodzie i gotować przez 20 minut na średnim ogniu. Kluski wyjąć po wypłynięciu łyżką cedzakową. Podawać.


SMACZNEGO :)


    Komentarze

    Popularne posty