Bułki maślane

Kiedy mówię, że drożdże są wrażliwe nie tylko na ciepło, ale też na emocje wykonującego z nich ciasto, często spotykam się z pokpiwaniem w oczach rozmówcy, a szczególnie panów. Jednak to prawda, zapytajcie babć 😊 Potwierdziło mi się to już parokrotnie... bez różnicy czy robiłam coś raz pierwszy czy kolejny. Kiedy byłam zła, smutna czy bardziej zaniepokojona ciasto najczęściej opadało. Wczoraj podczas przygotowania ogarnął mnie duży niepokój związany z niemożliwością otwarcia bardzo ważnego dla mnie pliku. Jak to się ma do bułeczek? Nie wyrosły... wyszły raczej ścisłe, choć na smaku nic nie straciły. Domownicy i tak się nimi zajadali, więc kiedy oświadczyłam, że dziś nastąpi podejście drugie nikt nie protestował 😊 Zabrałam się do  nich z dużo lepszą energią i wyszły... pięknie 💗 Mięciutkie, pulchniutkie, pysznie maślane i delikatnie słodkie. Na tyle, że smakowały i ze słodkimi smarowidłami, samym masłem, serem czy co Wam tam kubki smakowe podpowiedzą. Bułeczki są idealne na śniadanie czy podwieczorek. Jeśli macie ochotę osłodźcie je dodatkowo kruszonką. Polecam gorąco😊



Składniki:
  • 600 g mąki pszennej chlebowej (typ 750)
  • 30 g drożdży
  • 190 ml letniego mleka
  • 85 g masła (margaryna nie da maślanego aromatu)
  • 5 łyżek cukru z lekką górką
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2 jajka

Dodatkowo:
  • rozbełtane jajko z łyżką mleka do posmarowania (o temperaturze pokojowej)



Przygotować zaczyn. Do miski wsypać mąkę, uformować dołek następnie wkruszyć drożdże, zasypać je łyżką cukru i zalać częścią letniego mleka. Odstawić na 15 minut do wyrośnięcia zaczynu.
Dodajemy resztę mleka, 2 jajka, masło, sól i pozostałe 3 łyżki cukru. Wyrabiamy ciasto około 15 minut, aż będzie sprężyste i nie będzie się przyklejało do dłoni.
Wyrobione ciasto wkładamy do miski, przykrywamy i odstawiamy w  ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 1 godzinę.
Po tym czasie ciasto krótko wyrobić, podzielić na 12 równych kulek. Brzegi każdej z nich zawinąć pod spód, jakby zawijając sakiewkę. Bułki będą gładkie i bardziej naprężone.
Bułki ułożyć na wyłożonej papierem blasze, ponownie nakryć ściereczkę i odstawić na 1 godzinę do napuszenia. Przed pieczeniem bułki posmarować rozbełtanym jajkiem z mlekiem.
Piec w temperaturze 180 stopni C na złoty kolor przez około 20 minut.


SMACZNEGO 😊



Komentarze

Popularne posty