Boxty - irlandzkie placki ziemniaczane

Do poszukiwań irlandzkich smakołyków zainspirowała mnie wizyta w jednym z poznańskich pubów w stylu irlandzkim. Degustację rozpoczęłam od piwa, a teraz nadszedł czas na odsłonę irlandzkiej kuchni :) Podobnie jak w kuchni polskiej wiele tradycyjnych irlandzkich potraw składa się z ziemniaków. Jednym z takich dań jest irlandzki placek ziemniaczany - boxty (w języku irlandzkim bacstaí lub arán bocht ti oznacza 'chleb domu ubogich'). Jest to specjalność północnych hrabstw Cavan i Fermanag. Istnieje wiele różnych przepisów na te placki, ale wszystkie zawierają  starte surowe ziemniaki oraz puree z gotowanych ziemniaków i wszystkie są serwowane smażone. Konsystencją różnią się od naszych polskich, są bardziej zwarte i mięsiste, trochę przypominają knedle. Według mnie bardzo smaczne :) Można je podawać w wielu odsłonach i na słodko i na słono. Ja podałam je z sosem czosnkowym i podsmażoną kiełbasą - pycha! Przepis znalazłam na tej stornie.



Składniki:
  • 500 g gotowanych ziemniaków
  • 500 g surowych ziemniaków
  • 2 jajka
  • 2,5 szklanki mąki
  • sól i pieprz do smaku
  • 4 - 5  łyżek mleka
  • 1 łyżka masła
  • olej do smażenia


Surowe ziemniaki zetrzeć na drobnych oczkach. Zawinąć w szmatkę i odsączyć skrobię. Odsączone ziemniaki wymieszać z mąką. Z gotowanych ziemniaków zrobić puree, dodać do surowych wymieszanych z mąką i połączyć w jednolitą masę. W rondelku rozpuścić masło, dodać mleko i jajka. Roztrzepać, doprawić solą i pieprzem do smaku. Całość wlać do masy ziemniaczanej i wymieszać (ciasto  będzie dość gęste). Na rozgrzaną patelnie z olejem, nakładać łyżka ciasto ziemniaczane formując placki (o grubości ok 0,5 cm). Smażyć na średnim ogniu z obu stron na złoty kolor.


SMACZNEGO :)


Komentarze

Popularne posty