Wytrawny strudel z mięsem mielonym, szpinakiem i karmelizowną marchewką

Uwielbiam jeździć, przemieszczać się i podróżować. Przez ostatnie parę miesięcy kursuje między jednym miejscem do mieszkania, a drugim. Bo w moim przypadku dom jest tak gdzie mam klucze do drzwi. I z jednej strony cieszy mnie taki stan rzeczy, ale uświadamia też jak ważne jest własne miejsce na ziemi. A ja wszędzie jestem tylko na chwilę... Coraz częściej chciałabym zostać u siebie.
Oglądałam przedwczoraj film "Julia&Julia" i śmiać mi się chciało kiedy Julia przyrządzała bodajże kaczkę i dopadła ją frustracja niemocy. A to dlatego, że ja minionego popołudnia doświadczyłam podobnego stanu kiedy rozerwało mi się ciasto na strudel - już przy samym przekładaniu. Swoją drogą musiałam wyglądać przekomicznie - dobrze, że byłam sama w kuchni ;) Mimo wszystko strudel nie stracił zbytnio, nawet jeżeli chodzi o estetykę. Byłam zadowolona wkładając go do pieca :) Nie tylko pięknie się prezentuje z racji swej barwności, ale też podbija kubki smakowe. Słodka karmelizowana marchewka, łagodny szpinak i mięso mielone dodające mocy, zawinięte w cieniutkim cieście posypanym charakterną czarnuszką. 
Obiad I klasa! :)


Ciasto:
  • 200 g mąki
  • 100 ml ciepłej wody
  • 2 łyżki oleju
  • 1 łyżka octu winnego (z białego wina)

Mąkę przesiać, wlać 100 ml ciepłej wody, 2 łyżki oleju oraz ocet winny. Wyrobić miękkie i elastyczne ciasto. Uformować kulę, posmarować olejem, zawinąć w folię spożywczą i odłożyć na 1 godzinę.


Farsz:
  • 200 g szpinaku (użyłam mrożonego)
  • 1 ząbek czosnku
  • 7 łyżek śmietany kremówki
  • 200 g marchewki
  • 1 łyżka cukru
  • 40 g masła
  • 400 g mięsa mielonego
  • 1 duża cebula
  • 1 jajko
  • 3 łyżki bułki tartej
  • po 1 łyżce majeranki i tymianku
  • sól, pieprz


Wierzch:
  • 1 łyżka białego sezamu
  • 1 łyżka czarnuszki
  • 1 jajko 



Cebulę drobno posiekać, wrzucić na gorący tłuszcz razem z mięsem mielonym. Podsmażyć, co jakiś czas mieszając. Zdjąć z ognia, przestudzić. Wbić jajko, dodać bułę tartą i 3 łyżki śmietany. Wymieszać, doprawić solą, pieprzem, majerankiem i tymiankiem.
Marchewki oskrobać, zetrzeć na tarce na dużych oczkach. 20 g masła rozgrzać na patelni, wsypać cukier, lekko zarumienić na karmel, dodać marchewkę i dusić na małym ogniu ok. 5 minut, cały czas mieszając. Pod koniec wlać 2 łyżki wody, krótko zagotować, zdjąć z ognia. Kiedy marchewka przestygnie dodać, 2 łyżki śmietany, doprawić solą i pieprzem, wymieszać.
Szpinak odparować z nadmiaru wody, dodać ząbek czosnku, doprawić solą i pieprzem. Przestudzić. Dodać 1 łyżkę śmietany kremówki.

Ciasto rozwałkować na prostokąt o wymiarach 40 x 55 cm, uważając by go nie rozerwać. Przełożyć na papier do pieczenia. 20 g masła roztopić, posmarować nim powierzchnie ciasta. Dookoła zostawić wolny brzeg o szerokości 5 cm. Masę rozłożyć wzdłuż dłuższego boku. Na środku rozprowadzić mięso mielone, rozprowadzić tak by zajmowało ok. 1/3 powierzchni ciasta. Po jednej stronie rozprowadzić marchewkę, a po drugiej szpinak. Ciasto zwinąć ściśle w rulon, pomagając sobie papierem do pieczenia. Końce ciasta zawinąć pod spód. Strudel przenieść na blachę, ułożony szwem do dołu.
Wierzch posmarować rozmąconym jajkiem, posypać sezamem i czarnuszką.
Piec ok. 30 minut w temperaturze 220 stopni C.


SMACZNEGO :)

Źródło: Wielka księga ciast.

Komentarze

Popularne posty