Pierogi z soczewicą

Pierogi, na które moi domownicy czekali cztery dni. Miały być na Wigilię, ale nie zdążyłam i tak przekładałam ich zrobienie z dnia na dzień. Do wczoraj :) Ciekawa byłam ciasta pierogowego na drożdżach, bo do tej pory nie miałam okazji.I... wnioski mam bardzo pozytywne. Dobrze się wałkuje, jego solidna elastyczność sprawia, że nawet cienko rozwałkowane ciasto się nie dziurawi, a poza tym dobrze się klei :)
A farsz? Należący do tych łagodnych i treściwych. Wpasowała się w moje kubki smakowe. Ziemniaki i soczewica sprawiają, że konsystencję ma lekko mączną. Równie smaczne gotowane polane masłem i smażone na maśle :)



Farsz:
  • 1 szklanka soczewicy
  • 2 cebule
  • 2 duże ugotowane w mundurkach ziemniaki
  • 1 jajko ugotowane na twardo
  • 1 surowe jajko
  • sól, pieprz, majeranek

Ciasto:
  • 3 szklanki mąki
  • 30 g świeżych drożdży
  • 1 i 1/3 szklanki przegotowanej wody (letniej lub mającej temperaturę pokojową)
  • 1/2 łyżki cukru
  • 1/3 łyżeczki soli


Umytą soczewicę zalać letnią wodę i zostawić na noc. Następnego dnia dolać trochę wody, zagotować do miękkości, odcedzić. Cebulę pokroić w drobną kostkę i zeszklić na maśle.
Obrane ziemniaki, ugotowane jajko i przestudzoną soczewicę przecisnąć przez praskę. D jednolitej masy dodać surowe jajko, cebulę i przyprawić do smaku solą, pieprzem i majerankiem. Wyrobić masę.

Drożdże rozpuścić w szklance letniej wody, wlać do przesianej mąki wymieszanej z solą i cukrem. Dolać pozostałą część wody, zagnieść ciasto. Powinno być zwarte i gładkie i elastyczne. Jeśli okaże się "suche" dolać odrobinę wody. Rozwałkować cienkie ciasto (stolnicę można posypać mąką, ale u mnie nie było takiej konieczności, dzięki czemu ciasto dobrze się lepiło). Wykrawać krążki o średnicy 8 - 10 cm. Na środek każdego nakładać sporą łyżeczkę farszu, brzegi dokładnie zlepić.
Gotować w osolonej wodzie 1 - 2 minut od wypłynięcia. 
Podawać polane masłem.


SMACZNEGO :) 


Źródło: H. Szymanderska, Kuchnia Polska.

Komentarze

Popularne posty