Miętowa szarlotka

Bo z tą szarlotką to było tak... Miała być z żurawiną (i jeszcze się takowa pojawi - nie odpuszczę! ;) ), patrzę i oczom nie wierzę żurawin ledwie dwie łyżki. Rodzynki owszem są, ale nie tym razem. Otwieram szafkę, jedną, drugą. Wzrok zawiesił się na woreczku z suszoną miętą, którą dostałam od cioci. Szarlotka z miętą? Jeszcze sama się nie przekonałam, kolejne spojrzenie - ok. Wsypałam... 3 łyżki suszonych liści mięty.
Efekt ucieszył mnie i moje podniebienie :) Z nadzienia jabłek uderza miętowe orzeźwienie, wierzch przykrywa chrupiąca kruszonka -pycha! Powiem Wam, że jestem z siebie dumna :) 



Składniki na kruche ciasto:
  • 130 g zimnego masła
  • 3 łyżki mleka
  • 175 g mąki pszennej
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 1 żółtko
  • 1/2 łyżeczki soli

Nadzienie:
  • 1 kg kwaskowatych jabłek
  • 2 łyżki suszonej żurawiny
  • skórka otarta z 1 cytryny
  • 3 łyżki suszonej mięty (można zastąpić świeżą)
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1/2 szklanki cukru pudru
  • 1/ 4 szklanki brązowego cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu

Kruszonka:
  • 75 g masła
  • 3/4 szklanki brązowego cukru
  • 3/4 szklanki mąki tortowej
  • szczypta gałki muszkatołowej

Wszystkie składniki na kruche ciasto szybko zagnieść na jednolitą masę (jeśli ciasto będzie się trudno wyrabiać, dodać 1 łyżkę mleka). Ciasto owinąć w folię, lekko spłaszczyć i schłodzić w lodówce przez 1 - 2 godzin. Tortownicę o średnicy 26 cm wysmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia.
Schłodzone ciasto rozwałkować. Wylepić nim dno oraz do połowy wysokości boki tortownicy.
Piekarnik nagrzać do 190 stopni C.

Jabłka obrać, podzielić na ćwiartki, usunąć gniazda, a następnie pokroić w plastry. Jabłka wymieszać z suszoną żurawiną, skórką z cytryny i rozkruszoną suszoną miętą (świeżą posiekać). Suche składniki nadzienia połączyć w osobnym naczyniu i wymieszać je z masą jabłkową.
Nadzienie rozprowadzić na spodzie ciasta.
Składniki kruszonki, umieścić w jednym naczyniu. Rozcierać palcami tak by powstały zlepione grudki ciasta. Kruszonką w miarę równomiernie posypać nadzienie. Szarlotkę wstawić do piekarnika i piec 45- 55 minut.


SMACZNEGO :)


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty