Drożdżówka na białkach

Po szarlotkach nazbierały mi się białka. Początkowo chciałam zrobić z nich bezy, ale traf chciał, że przeglądając książkę moją uwagę skupił ten oto przepis :) Drożdży miałam o 20 g mniej niż potrzeba, jednak postanowiłam zaryzykować... Drożdżówka pięknie wznosiła się ku wysokości. Straciła na niej w piekarniku. Być może drożdże sobie nie poradziły z taką ilością kruszonki. Choć bardzo starałam się rozłożyć ja równomiernie i nie obciążyć zbyt mocno :) Jak na drożdżówkę wyszła bardzo wilgotna. Sypka mąka krupczatka i drobno siekane migdały stworzyły ciekawą strukturę ciasta. Do wypróbowania koniecznie :)



Składniki:
  • 60 g świeżych drożdży
  • 2 szklanki mleka
  • 1 szklanka cukru pudru
  • 1 szklanka białek
  • 100 g drobno posiekanych migdałów lub płatków migdałowych
  • 4 szklanki mąki krupczatki lub mąki ryżowej
  • szczypta soli
  • 200 g masła

Kruszonka:
  • 80 g masła
  • 1 szklanka mąki
  • 3/4 szklanki cukru kryształu


Mleko lekko podgrzać, rozpuścić w  nim drożdże, dodać po łyżce cukru i mąki. Odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Masło rozpuścić i odstawić do ostygnięcia. Białka ubić z cukrem pudrem na sztywną lśniąca pianę. Dodać wyrośnięty rozczyn, posiekane migdały, mąkę i sól. Wyrobić ciasto przy pomocy miksera (z końcówkami do ciasta drożdżowego), dodać przestudzone masło, wyrobić. Miskę z ciastem odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości.
Formę o wymiarach ok. 27 x 32 cm wysmarować masłem i oprószyć mąką. Ciasto przelać do blachy, wyrównać. Ponownie odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości.
Z zimnego masła, mąki i cukru przygotować kruszonką, rozgniatając składniki opuszkami palców. Bardzo delikatnie i równomiernie rozprowadzić kruszonkę na wierzchu ciasta, uważając by ciasto się nie zapadło. Piec w temperaturze 175 stopni C przez 30 - 40 minut.


SMACZNEGO :)


Źródło: E. Aszkiewicz, Kuchnia Polska.

Komentarze

Popularne posty