Dżem z czarnej porzeczki z sokiem z pomarańczy


To nie będzie dżem na szybko mimo, że smażenie jest dość krótkie. Sęk w tym, że rozłożone na 3 dni. Ja bardzo lubię takie tradycyjne przygotowanie dżemów, choć fakt często kuszą mnie i te, które można przygotować szybciej. Dużo tu też zależy od owoców i tego ile mają one w sobie wody, a porzeczki mają całkiem sporo, więc gotowanie ich w ciągu mogło by zająć sporą część dnia, więc ta wersja smażenia po niespełna godzinie każdego dnia zdaje się być bardziej korzystna 😉 
Także zapraszam Was na dżem porzeczkowy z sokiem z pomarańczy 💜🍊

Jeśli chcecie możecie użyć białego cukru, choć ja staram się go ostatnio unikać, jak tylko mam na to wpływ i używać cukru trzcinowego. Sprawdźcie też czy podana ilość cukru będzie dla Was wystarczająca - próg słodkości u każdego jest inny.  Dla mnie podana porcja cukru jest wystarczająca, bo dosładza dość kwaśną porzeczkę, jednocześnie pozostawia jej przestrzeń na bycie porzeczką i odczuwanie jej smaku 😁
P.S. Ja robiłam ten dżem z podwójnej porcji, bo porzeczek u nas mnóstwo, w tym roku.



Składniki:
  • 2 kg owoców czarnej porzeczki
  • 70 dag trzcinowego cukru
  • sok z 1 cytryny
  • sok z 3 pomarańczy

Owoce porzeczki umyć, osuszyć i umieścić w garnku z grubym dnem, zasypać połową porcji cukru i odstawić na 2 - 3 godziny. Garnek ustawić na wolnym ogniu i smażyć często mieszając drewnianą łyżką (by owoce nie przywarły do dna) około 30 - 40 minut. Garnek z dżemem przykryć ściereczką i odstawić do odparowania i ostygnięcia. Smażenie powtórzyć drugiego dnia dodając sok z cytryny i skracając czas smażenia do 20 -30 minut często mieszając. Garnek ponownie przykryć i odstawić. Trzeciego dnia również powtórzyć smażenie, tym razem dodając sok wyciśnięty z pomarańczy i resztę cukru. Smażyć często mieszając ok. 30 - 40 minut po czym dżem odstawić do przestudzenia na ok. 5 godzin.
W tym czasie umyć i wyparzyć słoiki, a nakrętki dokładnie umyć i osuszyć.
Dżem ponownie zagotować (często mieszając) i jeśli będzie wystarczająco gęsty nakładać do słoików, od razu zakręcać, a gorące słoiki układać pod grubym kocem lub kołdrą (tak, aby koc otulał słoiki z góry i dołu) i zostawić do całkowitego ostudzenia. W ten sposób słoiki powinny dobrze się zassać.


SMACZNEGO 😊 



Komentarze

Popularne posty