Placek drożdżowy na maślance z szafranem i truskawkami

Pogoda trochę kaprysi szczędząc słońca, a tym samym nie dając nacieszyć się mnogością truskawek. W takiej sytuacji ratuje babcia, bo u niej to wszystko szybciej i obficiej wzrasta. Gdybym nie znała mojej babci mogłabym wysnuć przypuszczenie, że stosuje jakieś czary ;) Tym czasem ja z owych truskawek wyczarowałam placek drożdżowy na maślance. Placek mnie zaskoczył. Po wyglądzie oceniłam go na lekko suchawy, jednak nic bardziej mylnego.  Jest pysznie wilgotny, a jego smak i konsystencja cieszą podniebienie :) 



Zaczyn:
  • 20 g świeżych drożdży
  • 3 łyżki mąki
  • 1 łyżka cukru
  • ok.1/3 szklanki letniej wody

Ciasto:
  • 500 g mąki
  • szczypta szafranu roztarta moździerzem 
  • 150 g roztopionego i przestudzonego masła
  • 3/4 szklanki lekko podgrzanej maślanki
  • 2 jajka
  • 1 szklanka cukru
  • szczypta imbiru
  • szczypta soli
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii
  • truskawki pokrojone w polówki
  • brązowy cukier do posypania


Składniki zaczynu połączyć w jednolity płyn i odstawić w ciepłe miejsce na około 15 - 20 minut do wyrośnięcia. Do wyrośniętego zaczynu dodać mąkę, maślankę, sól, cukier i miksując na średnich obrotach dodać szafran,  po jednym jajku, a następnie porcjami roztopione masło, ekstrakt z wanilii i na końcu imbir. Miksować kilka minut, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne (może być lekko lepkie). Miskę z ciastem przykryć i odstawić na 1 godzinę do wyrośnięcia.
Wyrośnięte ciasto przełożyć do wyłożonej papierem do pieczenia i nasmarowanej lekko olejem blachy (użyłam blachy o wymiarach 21 x 36 cm). Rozprowadzić równomiernie, na wierzchu ciasta ułożyć połówki truskawek. Blaszkę z ciastem przykryć i odstawić w ciepłe miejsce na 1 godzinę. Przed pieczeniem posypać brązowym cukrem. Piec w temperaturze 180 stopni C przez 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 170 stopni C i piec jeszcze 30 minut.

SMACZNEGO :)

Źródło: truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com

Komentarze

Popularne posty