Włoski chleb na oliwie

Lubie chleby z ziarnami, choć przygotowanie tego zajmuje sporo czasu - wzrasta, aż trzy razy. Podchodziłam do niego dwukrotnie. Za pierwszym razem, wyszedł dość suchy i płaski, ale to błąd w uformowaniu i za długim pieczeniu. Za drugim razem uformowałam zgrabną kulkę, włożyłam na sam dół brytfankę z wodą. Wyszedł zdecydowanie ładniejszy, z chrupiącą skórką i nie suchy :) Chlebek smaczny, według mnie pasuje jako dodatek do zup, bądź jako przystawka na przyjęcie. Myślę, że rewelacyjnie sprawdziłby się z masłem czosnkowym. Mak nie do końca mnie przekonuje, następnym razem zastąpię go dodatkowym siemieniem lnianym lub słonecznikiem. Przepis pochodzi z tej strony. Spróbujcie :)



Składniki (na jeden bochenek):

  • 2 łyżki sezamu
  • 3 łyżki ziaren słonecznika
  • 3 łyżki suchego maku
  • 3 łyżki siemienia lnianego
  • 1 i 2/3 szklanki mąki pszennej (zastąpiłam też mąką pełnoziarnistą - pszenną graham)
  • 2/3 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej                                                             
  • 1 szklanka wody o temperaturze pokojowej
  • 1/4 szklanki oliwy
  • 1 łyżeczka suszonych drożdży
  • 1 i 1/8 łyżeczki soli




W misce wymieszać obie mąki, ziarna i drożdże. Dodać wodę i oliwę. Wyrobić przez ok 10 minut. Ciasto powinno być gładkie i elastyczne. Przykryć i odstawić na 20 minut.
Po upływie czasu dodać sól i dokładnie połączyć. Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 1,5 - 2 godzin. Wyjąć ciasto na blat, lekko rozpłaszczyć i złożyć jak kopertę.
Ciasto umieścić z powrotem w misce, przykryć i odstawić do ponownego wyrośnięcia na godzinę.
Blachę wyłożyć papierem do pieczenia lub wysmarować masłem. Z ciasta uformować okrągły bochenek, ułożyć na blasze, przykryć i odstawić do wyrośnięcia na ok 45 minut.
Nożem naciąć wierzch chleba i wstawić do piekarnika. Piec w temperaturze 230 stopni C przez 10 minut, po czym zmniejszyć temperaturę do 200 stopni C i piec około 35 minut.



SMACZNEGO :)

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty