Szarlotka sypana

Szarlotka sypana, możliwe, że najprostsza szarlotka jaką można wykonać 😊 Mogłaby stać się moim sztandarowym ciastem października, bo robiłam ją kilkukrotnie i najmilsze było to, że za każdym razem smakowała. Pomimo, że w mojej nieświadomości zmieniłam dwie rzeczy przygotowując ją. Po pierwsze ominęłam proszek do pieczenia, który pojawia się w pierwotnym przepisie i z przekonaniem stwierdzam, że nie jest konieczny. Druga sytuacja odnosi się do łączenia składników - ja ich po prostu nie łączyłam i sypałam kolejno mniej więcej w tej samej ilości. Łączenie produktów zapewne ułatwia sprawę, natomiast (może to przypadek) u mnie wychodziła smaczniejsza kiedy sypałam osobno, pilnując by zakończyć cukrem, bo wtedy tworzyła się chrupiąca skorupka 😉

Sami widzicie - proste ciasto, a ile można w nim namieszać (lub nie) 😁

Niezależnie od wszystkiego smakuje najbardziej kiedy jest krótko po wyjęciu z piekarnika z dodatkiem gałki lodów - coś pięknego 😍
Ta, którą widzicie na zdjęciach jest o tyle wyjątkowa, że wykonana jest ze złotej renety, której w tym roku było wyjątkowo niewiele w naszym rodzinnym sadzie 💗


Składniki:
  • 1 kg kwaskowatych jabłek
  • 3 łyżki soku z cytryny (można pominąć)
  • 1 szklanka mąki
  • 1 szklanka kaszy manny
  • 3/4 - 1 szklanki cukru trzcinowego
  • 200 g masła

Dno tortownicy o średnicy 22 - 24 cm wyłożyć papierem do pieczenia.
Jabłka obrać i zetrzeć na tarce na grubych oczkach, wymieszać z sokiem z cytryny.

Sposób 1. Na dno tortownicy rozsypać po parę łyżek mąki, cukru i kaszy manny (pamiętając, że spód ma ważne zadanie - musi utrzymać całe ciasto; ok 5 - 7 łyżek powinno wystarczyć).
Ułożyć warstwę jabłek rozprowadzając je na powierzchni tortownicy. Powtórzyć rozsypywanie wszystkich składników.
Ponownie ułożyć warstwę jabłek i rozsypać resztę suchych składników pamiętając by zakończyć cukrem (2 - 3 łyżki na samym wierzchu). Jeśli zostaną Wam jeszcze jabłka suche składniki rozdzielić na dwie porcje i wtedy czynność powtórzyć raz kolejny - u mnie zazwyczaj były to trzy warstwy suchych składników i dwie warstwy jabłek.
Na samą górę ułożyć pokrojone w plastry masło, tak by zakryło całą powierzchnię.

Sposób 2. Sypkie składniki wymieszać (jeśli chcemy by ciasto było bardziej puszyste dodać 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia). Na dno tortownicy rozsypać parę łyżek, tak by dno tortownicy było zakryte warstwą składników. Ułożyć warstwę jabłek rozprowadzając ją na całej powierzchni.
Rozsypać ponownie warstwę suchych składników, rozłożyć drugą część jabłek i rozsypać pozostałą warstwę suchych składników (jeśli zostaną Wam jabłka na ich trzecią warstwę, wówczas suche składniki podzielić tak, by ostatnią warstwą były składniki suche). Na samą górę ułożyć pokrojone w plastry masło, tak by zakryło całą powierzchnię.

Piec w temperaturze 180 stopni C przez 50 - 60 minut.


SMACZNEGO 😊



Komentarze

Popularne posty