Francuski chleb oliwkowy


Dobudzam się sięgając po kubek kawy i słuchając Ayo, czuje jak dostaje się życie do mojego krwiobiegu ;) 1, 2, 3...jestem ;)
Chleby z mąki o wysokim typie np. 2000 jak użyta w tym przepisie mąka żytnia uzyskiwane są z całych ziaren, stąd nazywane są pełnoziarnistymi. To doskonałe źródło węglowodanów, witamin i minerałów, ale i błonnika, więc jeśli potrzebujecie kopa o poranku to śniadanie z udziałem chleba razowego będzie rozwiązaniem idealnym ;) Chleby wypiekane na tej mące słabiej wzrastają przez co są cięższe i mają zwartą strukturę. Ja osobiście bardzo lubię taki rodzaj pieczywa, oliwki lubię równie bardzo, więc ten chleb łatwo trafił w moje gusta :) Smaczny i zdrowy :)


Składniki:
  • 250 g mąki pszennej chlebowej (typ 720)
  • 250 g mąki żytniej razowej (u mnie typ 2000)
  • 1 łyżka soli
  • 1 łyżeczka cukru
  • 50 g świeżych drożdży
  • 350 ml letniej wody
  • garść czarnych oliwek
  • 2 łyżki oleju


Oliwki pokroić w plastry. Obie mąki wymieszać w misce razem z solą. W 1/3 szklanki wody rozpuścić drożdże razem z cukrem. Rozrobione w wodzie drożdże wlać do miski z mąką, dolać resztę wody, wyrobić ciasto. Dodać oliwki i ponownie zagnieść ciasto formując kulę. Miskę natłuścić olejem, umieścić w niej ciasto, przykryć i odstawić w ciepłe miejsce do rośnięcia na 2 godziny.
Ciasto krótko wyrobić, uformować w gruby wałek, a następnie złączyć w pierścień. Pierścień naciąć na 1/2 grubości na przemian wewnątrz i na zewnątrz, po czym wieniec lekko rozciągnąć.


Ponownie odstawić na pól godziny w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Piec w temperaturze 200 stopni przez 15 minut, po czym zmniejszyć temperaturę do 10 stopni C i piec następne 30 minut. Po upieczeniu skropić wodą i studzić na kratce.


SMACZNEGO :)


Źródło: B. Jakimowicz-Kleina, Chleb.

Komentarze

Popularne posty